A komfortzóna és a döntési disszonancia

A komfortzóna és a döntési disszonancia

Ébredés. Tisztálkodás. Reggeli. Utazás. Munka. Ebéd. Munka. Utazás. Vacsora. Család. Tisztálkodás. Alvás. Ébredés. Tisztálkodás. Reggeli. Utazás. Munka. Ebéd… Hétfő. Kedd. Szerda. Csütörtök. Péntek. Hétfő. Kedd… Január. Február. Március. Április. Május… Ha egy pillanatra nem figyelünk, ütemezett szokásokból épült kerítések mögötti komfortzónában telnek a mindennapok. Komfortzónában, ahol a döntéseket korábbi döntések határozzák meg.

A komfortzónát sokan tartják kényelmesnek, mert jól bejáratott, nem ijesztő, és nem kell nagyobb elhatározásokat tennünk. Amikor döntéseket hozunk, az előnyök elérése érdekében fel kell adnunk bizonyos dolgokat. Amikor önként adunk fel választási lehetőséget, akkor élünk át döntési disszonanciát, mivel feszültséget érzünk a feladott és a választott lehetőségek tulajdonságai között. Magyarán: sajnálkozunk, hogy miért nem a másik lehetőség mellett tettük le a voksunkat.

A komfortzóna és a döntési disszonancia
Melyiket választod?

De vajon szükséges-e átélnünk ezt a sokszor kellemetlen érzést?

Arról már korábban írtunk, hogy minél több és egymáshoz minél hasonlóbb dolog közül kell választanunk, annál nehezebb meghozni a döntést. Pedig sokszor már az elején megvan az esély arra, hogy leszűkítsük a kínálatot bizonyos szempontok alapján, bár ez időnként elég időigényes vállalkozás. Például internetes ételrendelés esetén. Még akkor is, ha semmilyen ételallergia vagy diéta nem teszi hangsúlyossá a hibák elkerülésének fontosságát.

Ráadásul az ételrendelő piacon jelenleg csak olyan megoldások vannak, amelyek az éttermek irányából közelítik meg a témát. Pedig ha felhasználói irányból nézzük, akkor egyértelműen az ételnek kellene a középpontban lennie. Márpedig egy ételnek nem az a legfőbb jellemzője, hogy melyik étteremben készítik el. Az összetevők, az allergének, az ár és a kiszállítás ideje alapján meghozott döntés viszont nem nagyon rejthet magában kellemetlen meglepetést.

A fentiek alapján kiszűrhető az összes olyan étel, amely biztosan nem felel meg nekünk. Kevesebb tehát a találat, mint korábban, de azok sokkal jobban hasonlítanak egymásra, tehát a döntés ugyanolyan nehéz mint korábban. Gyakorlatilag egy pénzérme feldobásával is megfelelő ebédet tudnánk választani magunknak.

Pénzérme helyett mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligenciát sokan szükséges rossznak tekintik. Egy olyan bugyuta robotnak, ami a kellemetlen, monoton dolgokban váltja ki az ember szerepét. Az online ételrendelés esetén a kellemetlenség a döntési disszonancia, hiszen számunkra egyformán ínycsiklandó ételek közül kell kiválasztanunk azt, hogy melyikekről mondunk le.

A komfortzóna és a döntési disszonancia
Pénzt vagy életet?

De mi lenne, ha nem is látnánk a disszonacia kiváltóit? Mi lenne, ha egy intelligens algoritmusra bíznánk a szűrt listából történő választást? Egy algortimusra, amelyik pontosan ismeri az ízlésünket, a kondíciónkat, a pénzügyi preferenciánkat és a helyzetünket. Talán már nincs is olyan messze az a jövő, ahol nem kell kilépnünk a komfortzónánkból, mégis változatosan és döntési disszonancia nélkül rendelhetünk ételt a netről. Várod már?

6 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük